Proponuję kilka łatwo wpadających w ucho krótkich wierszyków, w celu ułatwienia i uprzyjemnienia ćwiczeń utrwalających poprawną wymowę poszczególnych głosek. Wierszyki doskonale pomagają opanować dzieciom wypowiadanie dłuższych fraz, zawierających utrwalaną głoskę. Dzieci bardzo chętnie uczą się tych, z pozoru łatwych, tekstów. Należy pamiętać jednak, że początkowo mogą one sprawić im pewną trudność.
Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski „sz”
Szajka myszy na paluszkach
Szuka groszku po garnuszkach.
W szafie kaszę pałaszuje
I okruszków poszukuje.
Szymek przerwał myszkowanie
Poszedł, kupił kota na nie.
Wyszły w pole kurki trzy
i gęsiego sobie szły.
Pierwsza z przodu,
w środku druga, trzecia z tyłu,
oczkiem mruga.
I tak sznurkiem kurki trzy,
raz dwa, raz dwa, w pole szły...
Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski „ż”
Żółw – podróżnik żywo wierzy,
że żaglówką glob obieży.
Różne plaże, rzeki mija,
duże morza żółw podbija.
Żywa jednak to opinia,
że podróżnik wyolbrzymia.
I te żółwie „morza duże”
to nie morza, a kałuże!
Duża żaba nad kałużą
napotkała żuka.
Żuk na nogi włożył buty,
obcasami stukał.
Nad kałużą podskakiwał,
żółte buty pokazywał,
aż je usmarował błotem.
Oj, co było potem!
Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski „cz”
Poczłapały cztery kaczki na pocztę we czwartek.
Miały kaczki wysłać paczki
i pocztową kartę.
Paczki kaczki już wysłały tam, gdzie miały wysłać,
potem siadły i z zapałem zaczęły coś pisać.
Jak pisały- tak pisały
zrobiły dwa błędy.
Zajączki, zajączki, zajączki,
skakały przez pola i łączki.
Stanęły pod laskiem i patrzą,
jak dzieci się bawią i skaczą.
A dzieci podały im rączki
i z dziećmi skakały zajączki.